Fyrtårnsprojekter i Teknologipagten udvælges for en toårig periode af TeknologipagtRådet i forbindelse med en ansøgningsrunde.
Formålet med at udpege fyrtårnsprojekter er, at de udvalgte projekter skal vise vejen og være de gode eksempler, som andre projekter kan lade sig inspirere af og efterleve for at opfylde Teknologipagtens formål om, at flere danskere skal uddanne sig inden for og arbejde med STEM (STEM er et engelsk akronym for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik, red.).
Fyrtårnsprojekterne skal fungere som rollemodeller for både nuværende og fremtidige STEM-projekter inden for både uddannelses- og opkvalificeringsområdet. Derfor er der også stor diversitet blandt de ni udvalgte, så flest mulige STEM-projekter kan finde inspiration fra de udvalgte projekter og trække på deres erfaringer og viden.
Fyrtårnsprojekter 2021-2023

Digital Dogme arbejder med at opkvalificere medarbejderes
digitale kompetencer indefra ved at facilitere videndeling på tværs
af brancher, co-create relevante opkvalificeringsløsninger og give
virksomhederne en samlet stemme.

Mentorordning for kvinder i IT-Branchen arbejder for at
styrke kvinders netværk og kompetencer igennem sparring
og erfaringsudveksling mentor og mentee imellem.

Engineer the Future arbejder for at styrke børn og unges
teknologiske dannelse, styrke ingeniørernes image og komme manglen
på ingeniører, IT-uddannede og naturvidenskabelige kandidater til livs.

Masseeksperimentet er et landsdækkende eksperiment,
der arbejder for at skabe ny viden og give elever i grundskolen
indsigt i at bruge den naturvidenskabelige metode.

KomDigital arbejder for at øge de digitale kompetencer i
Hovedstadsregionen målrettet brancher med særligt behov
– med blik for at skabe et bedre flow af kvalificeret arbejdskraft
med IT-kompetencer i hele Greater Copenhagen og i relevante
økosystemer ved at udvikle nye kompetenceformater til
digitale løft af arbejdspladsnære digitale kompetencer.

Engineering i skolen arbejder med at integrere 'engineering' i STEM-undervisningen i grundskolen og på den måde fremme elevernes
læring og løfte det faglige niveau i STEM-fagene.

Coding Class arbejder med at få børn og unge til at blive klar til
at agere i den digitale verden ved at introducere dem for
kreativitet, innovation og kodning i skolen.

Videnskabsklubben arbejder for, at alle børn og unge skal have
mulighed for at lære om naturvidenskab, stifte bekendtskab med
videnskabelig metode og kritisk tænkning - og opdage,
hvor super sjovt videnskab egentlig er.

Matematikcenter arbejder med at give børn og unge lyst til
at udforske matematikkens verden.